výroky sv. Augustina VII.část
sv. Augustin napsal, řekl
MOTTO: Je velmi nebezpečné, říkáme-li to, co si myslíme, velmi bolestné, neříkáme-li to, a velmi zhoubné, říkáme-li opak.
- Jak může být tvoje srdce čisté, když se válí po zemi?
- Jen ten popírá Boha, komu záleží na tom, aby neexistoval.
- Bůh u tebe nehledá slova, ale srdce.
- Je mnoho lidí, které má Bůh a nemá je církev, a je také mnoho lidí, které má církev, ale nemá je Bůh.
- Dělej co dokážeš a modli se za to, co nedokážeš. Bůh dá, abys to dokázal.
- Je jasné, že není možné vinit nějakou věc, protože jí někdo špatně užívá, ale jen toho, kdo jí špatně užívá.
- Rozhodně nepopírej, že pravda je neproměnná a že obsahuje všechno, co je neproměnně pravdivé.
- Co je blaženějšího než člověk, který se těší neochvějnou, neproměnnou a nade vše se skvící pravdou?
- Nikdo není bezpečný mezi statky, kterých může pozbýt proti své vůli.
- Bůh existuje, a to opravdově a v nejvyšší míře. Myslím, že to nejen bez pochybnosti držíme vírou, ale dospíváme k tomu také jakousi - ačkoli dosud jen subtilní – formou poznání.
- Co jiného myslíš, že Bůh říká hřešícímu člověku, když jej trestá, než: „Proč jsi své svobodné vůle nepoužil pro tu věc, pro kterou jsem ti ji dal, to je pro správné jednání?“
- Jako je známo, že chceme být blažení, tak je známo, že chceme být moudří, protože bez moudrosti nikdo blažený není.
- Kdyby člověk neměl svobodnou vůli, byl by nespravedlivý trest i odměna.
- Až Bůh bude všechno ve všem, všechny touhy pominou.
- V nikom není neřesti tak protipřirozené, aby (v něm) vyhladila i poslední stopy přirozenosti.
- Řád je uspořádání věcí stejných i nestejných, každé na svém místě.
- Zlem není ani bytost ďábla, pokud je bytostí, nýbrž zlou jí učinila jeho zvrácenost.
- I sama bolest je svědectvím o odňatém dobru i o dobru ponechaném. Kdyby totiž jedno dobro nezůstalo, nemohlo by trpět pro dobro ztracené.
- Ovocem veškerého užívání časných věcí je v pozemské obci pozemský mír, kdežto v obci nebeské je jeho plodem věčný pokoj.
- Chybí-li tělesný mír, je znemožněn i mír nerozumné duše, protože ona nemůže dojít ukojení žádostí.
- I když se vede spravedlivá válka, bojuje se na druhé straně za hřích.
- Není nevinný ten člověk, který z ohleduplnosti nechá druhého upadnout ve větší zlo.
- Stát definuje (Cicero) jako věc lidu. Je-li ta definice správná, pak římského státu nikdy nebylo, protože nikdy nebyl věcí lidu, jak on stát definuje.
- Spravedlnost je ctnost, která dává každému, co jeho je.
- Je velká zaslepenost ptát se, kdo je Bůh.
- Ne všechno, co vyvolává pohyb, musí podléhat změně.
- Jestliže se umění oddělí od duše, bude přítomné buď někde jinde než v duši, nebo nebude přítomné nikde, případně bude nepřetržitě přecházet z duše do duše.
- Co není vytvořené ani zplozené, a přeci existuje, musí být věčné.
- když se oprávněně říká, že tělo je stvořené, potom je stvořené něčím tvořícím a to tvořící je určitě postavené výše, než tělo samo. Jinak by to, co tvoří, nemohlo dát tomu, co vytvořilo, to, co vytvořilo.
- Rozkaž prosím, a nařiď cokoli chceš, ale uzdrav a otevři mi uši, kterými zaslechnu Tvůj hlas a otevři mi oči, kterými uvidím Tvůj pokyn. - Věřím, že právem jsou považováni za lidi zlé pověsti a za lidi odporné takoví, kteří se na veřejnosti ukazují v ženském oblečení.
- Úpěnlivě prosím tebe Bože, pravdo, ve které a skrze kterou jsou pravdou všechny věci, které jsou pravdivé.
- Věc, která nikdy nebyla a není, nemůže být nazvaná jako nepravdivá.
- Když se duše odvrací od rozumu, to, co je příčinou její neuvědomělosti, jí vždy přináší i oslabení.
- Bože, dobro a kráso, v Tobě, od Tebe a skrze Tebe je dobré a krásné všechno, co je dobré a krásné.
- Žádná věc nemůže sama sebe vytvořit, nebo zplodit. Jinak by existovala ještě předtím, než existovala.
- Bože stvořiteli celého světa! Dej se mi poznat; za prvé proto, abych Tě dobře prosil a za druhé, abych se stal hodným Tvého vyslyšení, a nakonec, aby si mě vysvobodil.
- Vzývám Tebe Bože, skrze kterého usiluje existovat všechno, co by samo od sebe nebylo schopné existovat.
- Bože, ať už jsem cokoli řekl, Ty jsi jediný Bůh; přijď mi na pomoc, jediná, věčná a pravá podstato, ve které není žádná neshoda, žádný zmatek, žádná změna ani nějaký nedostatek, žádná smrt.
- Obdivuhodná a jedinečná je Tvoje dobrota! O Tebe se ucházím s úctou a to, čím se o Tebe ucházím, žádám od Tebe zpět.
- Učiň mě Otče takovým, abych Tě hledal. Osvoboď mě od hříchu, protože při hledání mi nepřijde na pomoc nic, jen Ty.
- Díky Tvým zákonům je duše člověka svobodná a odměny a tresty za zlo jsou za všechno ukládané spravedlivě.
- Povznes ve mě víru, zvětši naději, rozmnož lásku!
- Kdyby si mě opustil, zahynul bych. Ty mě však neopustíš, protože Ty jsi nejvyšší dobro, které nikdo důkladně nehledal a tím méně našel. Každý však hledal správně, koho jsi uzpůsobil, aby správně hledal.
- Kdybych poznal něco jen podobné Bohu, určitě bych to miloval.
- Lidé jsou mými přáteli a já je miluji, ale ne proto, že jsou živými tvory, ale protože jsou lidé a mají rozumné duše, které miluji i v loupežnících.
- V komkoli mohu milovat duši, i kdybych nenáviděl toho, který špatně využívá to, co miluji.
- Nečekám, že to, co tě rozněcuje, se od tebe zase vrátí, a pak se tím roznítím také já.
- Každá proměnlivá věc musí být nevyhnutelně také schopna nabýt dokonalou podobu.
- Něco jiného je být rozumný, a něco jiného být moudrý.
- Vždyť vidíme, že i mezi lidmi hlásají pravidla dobrého života špatní i spravedliví stejně a že nijak neškodí, ba naopak větší známosti a slávě pravdy prospívá, když o ní to, co vědí, říkají i ti, kteří jí odporují svými zvrácenými mravy.
- To, co je neoddělitelně spojené s předmětem, nemůže dále přetrvávat, když sám předmět netrvá.
- Bože, který jsi stvořil člověka ke svému obrazu a ke své podobě, co uznává každý, kdo poznal sám sebe. Vyslechni, vyslechni mě!
- Dlouho jsem uvažoval nad rozmanitými otázkami a po mnoho dní jsem se upřímně pokoušel najít sám sebe.
- Bože, kterého miluje všechno, co je schopné milovat, ať vědomě, nebo nevědomě.
- Pros o pevné zdraví a pomoc, díky kterým získáš to, po čem toužíš, a přesně to také zaznamenej písmem, aby ses stal později ještě horlivějším.
- Bože, stvořiteli celého světa! Dej se mi poznat, za prvé proto, abych Tě dobře prosil,za druhé, abych se stal hodný Tvého vyslechnutí, a nakonec, aby si mě osvobodil.
- Bože, který jen některým utíkajícím se k tomu, co je skutečně pravdivé, ukazuješ, že zlo je vlastně nic.
- Už miluji jen Tebe, následuji a hledám jedině Tebe.
- Přijmi mě jako svého služebníka, který utíká od lží, protože ony mě, i když cizího přijaly, když jsem od Tebe utekl.
- Poraď mi, ukaž mi cestu a poskytni mi na ní zabezpečení.
- Bože, ze kterého absolutně nepochází žádný nesoulad, protože to, co je záporné, v souladu zaznívá s kladným.
- Úpěnlivě prosím Tebe, Bože, pravdo, ve které a skrze kterou jsou pravdivé všechny věci, které jsou pravdivé.
- Bože, svými trvale platnými zákony nedovoluješ, aby Tvoji věrní během svého života byli znepokojení vrtkavým nepokojem proměnlivých věcí, a dovoluješ, aby byli povolaní vždy zpět k neměnné podobě uzdami kolemjdoucích století.
- Bože, dobro a kráso, v Tobě,od Tebe a skrze Tebe je dobré a krásné všechno to, co je dobré a krásné.
- Bože, od kterého odvrátit se znamená padnout, ke kterému vrátit se zpět znamená znovu povstat a ve kterém setrvávat znamená existovat.
- Zbav mě nerozumnosti, abych Tě opět poznal a řekni mi, na co mám soustředit svou pozornost, abych hleděl na Tebe.
- Cítím, že se k Tobě musím vrátit. Kéž se mi otevřou dveře Tvého příbytku, až budu klepat.
- Pouč mě, jak se k Tobě dá přijít. Nemám nic – kromě tužby.
- Kéž mi rozkážeš, dokud ještě žiji v tomto těle a prosím, abych byl čistý, velkodušný, spravedlivý, rozumný, abych byl dokonalým milovníkem a příjemcem Tvé moudrosti a abych byl hoden být obyvatelem nejblaženějšího království.
- Osvoboď mě od hříchu, protože při hledání mi nepřijde na pomoc nic jiného, než Ty.
- Jen prosím Tvoji nejlaskavější vznešenost, abys mě zvnitřku obrátil k sobě, a dej, ať sám sobě odporuji, když se Ti budu vzpírat.
- Bože, v Tobě je všechno, Tebe celý přirozený svět přes svoji nečistotu neznečisťuje, přes svoji škodlivost nepoškozuje, přes svoji zbloudilost k bludu nepřivede.
- Dá se popravdě říci, že snad věříme všemu, co víme, ale nemůžeme říci, že všechno to, v co věříme, zároveň známe.
- Nikdo, kdo se zabývá geometrií, neříká, že se učí o Bohu. Kdyby byla věda o Bohu a o geometrii stejná, tak bych musel mít velkou radost z toho, že jsem poznal kouli, jako budu mít radost - alespoň si to myslím – když poznám Boha.
- Není to náhodou tak, že se nedíváš jiným pohledem na zem, a jiným na jasné nebe, protože tě o mnoho víc těší pohled na to prvé, než na to druhé?
- K víře se musí připojit naděje.
- Dokonalou ctností je, když rozum dospěje do svého konečného cíle a z toho pak vyplývá šťastný život.
- Stejně jako se na našem slunci dají pozorovat tři určité vlastnosti, a to, že slunce je, že září, a že slunce osvětluje, stejně tak v nejskrytějším Bohu, kterého chceš poznat, jsou tři určité vlastnosti: Bůh je, Bůh je rozpoznatelný, a Bůh působí, že se dá poznávat vše ostatní.
- Přemýšlíš o tom, jaký pokrok jsi udělal, ale nepřemýšlíš nad tím, co chceš spatřit.
- Mysl, která má zdravé oči, je očištěná od každé tělesné skvrny. To znamená, že je vzdálená a očištěná od tužeb pominutelného světa.
- Skutečně dokonalou ctností je, když rozum dospěje do svého konečného cíle a z toho pak vyplývá šťastný život.
- Dokud je v duši život, neopouští jí naděje.
- Stačila jediná Ciceronova kniha, aby mě celkem lehce přesvědčila, že člověk nemá v žádném případě prahnout po bohatství. Ale když se k němu dostane, má ho spravovat nanejvýš moudře a rozvážně.
- Proč já nešťastník visím v nejistotě a moří mě hrozné utrpení?
- Veď mě, žeň mě, kudy chceš a kam chceš. Rozkaž cokoli těžké, jakékoli namáhavé úkoly, co by byly v mých silách, úkoly, přes které bych se bez váhání dostal tam, kam toužím.
- Ten, kterého toužím spatřit ví, kdy jsem zdravý. Udělá, co se mu zlíbí: když se mu zachce, ukáže se.
- Chceš, aby moje slzy měly hranici, když nevidím hranici vlastní ubohosti?
- Nepřej si být jakoby sám ve své moci, ale veřejně přiznej, že jsi sluhou toho nejlaskavějšího a nejmilostivějšího Pána.
- Bože, který jsi stále stejný. Kéž poznám sám sebe, kéž poznám Tebe. Tak zní celá moje modlitba.
- Ani milosrdenství, kterým pomáháme člověku, není obětí, neděje-li se pro Boha.
- Nesmíme popřávat sluch těm, kteří neviditelnému Bohu upírají konání viditelných divů – ačkoli i on podle nich stvořil svět, jehož viditelnost nemohou popřít.
- Jak Stvořitel, tak i způsob stvoření je skrytý a člověku nepochopitelný.
- Jistěže všecko, co mohou člověku dát andělé nebo lidé, je v rukou jediného Všemohoucího, a kdo to popírá, šílí.
- Falešná moudrost je skutečnou hloupostí.
- Jsou-li Platónovy a Plótinovy výroky o Bohu pravdivé, postačí ti znát Boha tak, jak ho znali oni?
- Čím větší znalost, tím větší je milování, neboť není možno milovati to, co nevíme a neznáme.
- Nebude mít Boha za otce, kdo by nechtěl mít Církev za matku.
- Každý má Ducha svatého v té míře, v jaké miluje církev
- Pokud je spravedlnost ctností, která dává každému, co mu náleží…, kde je pak spravedlnost u člověka, když opouští pravého Boha
- Raději klopýtat po správné cestě, než vykračovat si mimo ni pevným krokem
- Ačkoli padlo největší město světa, město Boží zůstává na věky
- Existuje nespravedlivá perzekuce, které se dopouští bezbožní proti Kristově církvi a existuje spravedlivá perzekuce, které se dopouští církve Kristovy proti bezbožníkům.... -- Církev perzekuuje z lásky a bezbožní z krutosti.
- Je v nás jakási učená nevědomost.
- Zázraky nejsou v rozporu s přírodními zákony, jsou v rozporu pouze s našimi představami o přírodních zákonech.
- Svět je kniha a ten, kdo necestuje, přečetl pouze stránku
- Pokud by se Ježíš nezrodil v tobě, zbytečně by se narodil
- Jistý soud o světě je, že nemohou být dobří ti lidé, kteří se v kterékoli části světa
oddělují od zbytku světa.
- V den letnic obdrželi židé Zákon psaný Boží rukou a v týž den přišel Duch svatý
- Kdo nedovolí pravdě, aby nad ním zvítězila, dovolí to omylu
- Měli bychom peklo prožít za. života anikoliv až po smrti
- Hřích nenáviď, hříšníky miluj
- Čísla jsou projev boží moudrosti v našem světě, přístupná poznání lidského ducha
- Ospravedlnění bezbožníka je větší dílo, než stvoření nebe a země, protože nebe a země pominou, zatímco spása a ospravedlnění vyvolených zůstávají
- Opovrhnete-li světem, budete mít čisté srdce a poznáte toho, kdo svět stvořil
- Zde na světě, mne, Pane, řež, bij a pal, jak chceš, ale tam na věčnosti mne ušetři
- Pozoruj Pána Ježíše na kříži: Hlavu má skloněnou, aby tě políbil, ruce rozpjaté, aby tě objal, srdce otevřeno, aby tě ukryl a chránil
- Člověk může uvěřit jen ze svobodného rozhodnutí
- Nejvíce se má mít každý na pozoru, aby ho neuvedli v pokušení a ve zmatek lidé, kteří jsou v samotné katolické církvi a jsou tam snášeni jako plevy až do doby převívání obilí.
- V Bohu máš bezpečnou jistotu, protože on se nemění, člověkem si však nikdo moudrý není jistý.
- Pochybnost je totožná se svobodou
- Ospravedlněni bezbožnika je větši dilo než stvořeni nebe a země protože nebe a země pominou, zatim co spasa a ospravedlněni vyvolenych zůstavaji.
- Blaze tomu, kdo se postí, aby nasytil chudého. Naopak, půst bez milosrdenství není nic.
- Půst očišťuje mysl, povznáší smysly, podrobuje tělo duchu, srdce činí zkroušeným a pokorným, mraky žádostivosti rozptyluje, žáry prostopášnosti hasí, rozžíhá pravé světlo čistoty.
- Ať Vaše zdrženlivost bude pokrmem chudých
- Bůh nenaplňuje truhlice, ale srdce.
- Když vzýváte Boha, on sám k vám přijde a bude vašim bohatstvím.
- Bůh chce bohopoctu nezištnou, lásku zdarma danou, to znamená lásku čistou.
- Bůh nechce být milován proto, že dává něco mimo sebe, ale proto, že se dává on sám.
- Vzývat znamená přivolávat na sebe.
- Kristus je v tvém nitru. Tam je jeho příbytek. Předlož mu svou modlitbu, ale nevolej, jako by byl daleko.
- Sama tvá touha je tvou modlitbou.
- Hymny i slzy zároveň vystupují před Tvou tvář z bratrských srdcí jako z kadidelnic.
- Ty působíš, že Bůh je daleko, nebo blízko.
- Ty jsi život duší, život životů. ty jsi ve mně hlouběji, než má nejhlubší duše.
- Nikoli očima, ale srdcem máme hledat Boha.
- Nebyl bych, můj Bože, vůbec bych nebyl, kdybys nebyl ve mně.
- Pána budou chválit ti, kteří ho hledají. Neboť když ho hledají, nalézají ho, a když ho nalézají, chválí ho.
- Ty povzbuzuješ člověka, aby tě s radostí chválil.
- Nebe, země a vše, co na nich je, ze všech stran mne vyzývají, abych tě miloval, a ustavičně to opakují všem.
- Vzývá tě Pane má víra, kterou jsi mi vnuknul člvěčenstvím svého Syna, službou svého kazatele.
- Tvá víra se modlí, víra, která je dána tomu, kdo se nemodlí, víra, bez které by se jistě modlit nemohl.
- Touha pochopit je modlitbou k Bohu.
- Kdy modlitba podřimuje? Když touha ochabuje.
- On skutečně nasytí toho, kdo ho hledá, úměrně tomu, co je schopen přijmout.
- Hle, co bude na konci bez konce. A jaký jiný cíl máme, ne-li dojít do království, které nebude mít konce?
- Vrať se k svému srdci a odtud k Bohu, protože cesta od Tvého srdce k Bohu není daleká.
- Chceš-li volat, volej v nitru, tam tě Bůh vyslyší.
- Kéž bych Tě mohl poznat, tebe, který mě znáš, poznat tě tak, jak jsem poznáván.
- Ty jsi byl u mne a já jsem s tebou nebyl.
- Všechny nesnáze, které tě zneklidňují, pocházejí z toho, že jsi vyšel ze sebe, že ses vzdálil od svého vlastního srdce.
- Vše, co pochopíš úvahou, není On.
- Vše, co se mění, přestává být tím, čím bylo, a začíná být tím, čím to nebylo.
- Být zde mohu, a nechci; tam chci, a nemohu. Ubohý jsem na jedné straně i na druhé.
- Bůh nepůsobí nic způsobem, který by nebyl od něho.
- Mýlí se ti, kteří se domnívají, že Bůh přikazuje to či ono ve svém vlastním zájmu.
- Zpozoroval jsem, že jsem daleko od tebe, v pekelné krajině.
- Jsem zároveň plný hrůzy a plný vroucnosti; plný hrůzy v míře, v jaké se Bohu nepodobám a plný vroucnosti v míře, v jaké se mu podobám.
- Všechno stvoření tě ustavičně chválí a nemlčí o tobě.
- Bytí, to je jméno toho, který se nemůže měnit.
- Vše, co si představuješ, není On.
- Co znamená: Jsem ten, který je, ne-li jsem věčný? Co znamená: Jsem ten, který je, ne-li nemohu se měnit?
- Když Mojžíš pochopil to, co mu bylo řečeno: Jsem te, který je; ten kerý mě poslal k vám, soudil, že je pro lidi velmi nesnadné, aby to pochopili.
- Jakmile poznávám, že je nižší to, co jsem měl ve své mysli, zcela smutný zjišžuji, že můj jazyk nestačí mé mysli.
- Chci skutečně, aby můj posluchač pochopil vše, co chápu já, a cítím, že se nevyjadřuji tak, aby se mi to zdařilo.
- Ty jsi byl vnitřnější než mé nitro a vznešenější než to největší ve mně.
- Obracejme se s nevýslovnou chválou k jeho bytí a svou láskou k jeho milosrdenství.
- Sotva jsem tě poznal, pozdvihl jsi mě, abych viděl, že to, co vidím, je skutečné.
- Neproměníš mě v sebe samého jako svůj pokrm, ale ty se proměníš ve mne.
- V míře, v jaké se mu připodobňuješ, porosteš v lásce a začneš pociťovat Boha.
- Naše modlitba konaná s pokorou a láskou, půstem a almužnou, v mírnosti a v odpuštění za urážky dává dobré věci a nevrací špatné, vzdaluje se zlu a koná dobro, hledá pokoj a dává jej.
- Střídmost jest ochrana mysli i smyslů a všech údů těla, ohrada stydlivosti a čistoty, a všech nepravostí zapuditelka.
- Jistě, že si způsobuji utrpení, ale proto, aby On mi odpustil; sám se trestám, aby On mi pomohl, abych se líbil jeho očím a dosáhl potěšení z jeho něžnosti.
- Půst znamená nejen tělu odpírat, ale zdržet se zlých skutků.
- Veliký a hlavní půst je, zdržovat se nešlechetnosti a nedovoleného světa rozkoší; To je dokonalý půst.
- Aby posty byly úplné a dokonalé, tedy co jsme si ujmuli, dejme chudým
- Ninivetští uslyšeli určený den své zkázy, a ohlášeným postem si zasloužili záchrany
- Zdrženlivost, bdění u modlitby a půst uvádějí úzkostmi překrátkými k rajským radostem
- Jako řetězy spoutaný pes nemůže nikoho pokousat, jen toho, kdo se k němu sám přiblíží: tak podobně ďábel nemůže nikomu uškodit, nemůže k hříchu přinutit, leč kdo se jemu hříšnými žádostmi a rozkošemi poddá. Štěkat může, ponoukat může, pokousat ale nijak nemůže, leč chtícího.
- Tvé vůli odkázal Bůh, komu bys připravil místo: Bohu a nebo ďáblu. Kdo místa obdrží, ten bude panovat.
- Jádrem náboženství je napodobovat toho, komu se klaníme. - O kolik lépe se k vzájemnému styku a duchovní výměně hodí dva přátelé než muž a žena !
- V bezpečné jistotě kráčej po cestě, kterou jsem já: kráčej, abys nenarazil, neupadl, neohlížej se zpátky, abys nezůstal na cestě, abys z cesty nesešel. Jen toho všeho se varuj, a už jsi došel.
- To, co pro tebe stvořil Bůh, je dobré, ale něco z toho je velmi dobré a něco je méně dobré, něco je duchovní dobro, něco jiného časné dobro. Přesto je ale všechno dobré, protože to stvořil Dobrý.
všechno proměňuješ, nejsi nikdy nový, nikdy starý, a všechno obnovuješ.
- Pro smilování své, Pane, můj Bože, mi řekni, čím jsi mi. Řekni mé duši:Jsem
tvoje štěstí. Řekni to tak, abych to slyšel.
- Nedělí se osoby, důstojnost se však liší; neboť hlava přináší spásu, tělo spásu přijímá. Hlava nechť zjeví milosrdenství, tělo nechť oplakává ubohost.
- A tak budete žádat nějaké dobro. Jaké dobro? Dobro všech dober, od něhož vychází vše dobré, dobro, k němuž není nutno dodávat, že je samo dobré.
- Mezi onou Trojicí a nemocí a nepravostí lidí se stal prostředníkem člověk, ne nespravedlivý, nicméně slabý.
- Hlava očišťuje od hříchů, tělo hříchy vyznává; přesto jde však o jeden hlas, kde není psáno, kdy mluví tělo a kdy hlava.
- Bratři a sestry, těmto spisům jsem se v mládí nenaučil, a co je horší, jiné zbytečné knihy mohu citovat zpaměti.
- Toto je Kristovo tělo, toto je jedna Kristova církev, tato jednota, jíž jsme my, volá z konců světa.
- Nechť tedy Kristus mluví, neboť v Kristu mluví církev a v církvi mluví Kristus; i tělo v hlavě, i hlava v těle.
- On sám je jeden, on sám jsou mnozí; jeden skrze lásku, mnozí skrze rozsáhlost.
- Když tedy mluví Kristus, někdy mluví v osobě samotné hlavy, což je sám Spasitel, narozený z Marie Panny; jindy mluví v osobě svého těla, což je svatá církev, rozšířená po celém okrsku světa.
- Poslouchejme tedy jako jednoho, nicméně však hlavu jako hlavu a tělo jako tělo.
.
Náhledy fotografií ze složky svatý Augustin v umění I. díl